Xciting 500AFI starty, dekompresor

Nezakládejte nová témata, existuje-li stejné nebo příbuzné.

Moderátoři: manet125, Gek

Odpovědět
Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » stř 11 říj 2023, 14:36

Ahoj, všechno ohledně problémů se starty tohoto stroje jsem už načetl ale v podstatě nikdo nenapsal rozuzlení kromě toho, že to prodal. Takže jestli někdo přesně ví kde je problém tak poprosím o info...

Mám na dílně xciting 500 AFI který nejde natočit, starty se postupně zhoršovali a původní majitel to řešil silnější aku až to došlo do stádia kde si už nikdo nevěděl rady až se to dostalo ke mě.

Co jsem zjistil, udělal.... při pokusu o start jasně nefunkční automatický dekompresor - starter vzdal točení ve chvíli kdy byla směs ve válci stlačena do komprese, stačilo chvilku počkat až tlak uteče a zase se do další komprese protočil.
Sundal jsem ventildekl, zkontroloval ventilové vůle a zkusil protočit manuálně dekompresorem ve chvíli kdy byly zmáčknuty výfukové ventily, volnoběžka šla lehce jen v jedno místě byl náznak zadrhnutí.
Po vyndání výf. vačky a sundání jednosměrného ložiska dekompresoru byli zřejmé otlaky na pracovní ploše dekompresoru na hřídeli vačky, vyměnila se tedy kompletní vačka (nová). Pro sichr se ještě prohodili vahadla mezi sáním a výfukem, díl je stejný a na výfukovém v místě práce dekompresoru byl otlak... Neměnil se "stop pin" a jeho pružina, neměl jsem je nové a problém jsem v nich neviděl.

Situace je ale stále stejná, uniká mě jak ten dekompresor funguje, pokud si ho manuálně pootočím a podržím tak funguje tak jak má, přizvedne vahadlo a motor točí volně. Jak ho pustím tak se ventily zavřou a tlačíme směs.

Předpokládám, že při točení motorem rukou či starterem by se měl dekompresor aktivovat a umožnit tím motoru nabrat otáčky, ale tady se mu nějak nechce a fakt ani nechámu jak by se mu mělo chtít...
..................................................................
Motor uvnitř čistý, žádný zakarbonování, jeden člověk ze zastoupení kymco mě tvrdil, že právě u těhle motorů vlivem opotřebení komprese neubývá jako u jiných motorů ale zvětšuje se a že je to dáno zakarbonováním což je za mě nesmysl, tady je problém v neotevření dekomprese.

Starter vyčištěn od uhlíkového prachu, ložiska namazána, kabely nataženy přímo od starteru k auto aku. V tomhle stavu je starter schopen přetlačit i tu kompresi ale startovací otáčky jsou ca 345 s tím, že každým otočením klesnou a ruku v ruce s tím jak klesnou tak to už nehodí jiskru, jiskra proběhne v podstatě jen jedna a pak klesá indukované napětí na snímači otáček na ca 2.2V a to již zřejmě pro ECU málo a další jiskření neprobíhá...

Pokud se vyndá svíčka z hlavy a točí se takto naprázdno tzn startovací otáčky jsou dostatečně vysoké tak svíčka jiskří bez problému.

Podstatná věc napětí akumulátoru, aby se eliminovalo padání napětí pro ECU, použil jsem na točení starterem jednu aku a druhou mám solo na elektroniku tzn padání napětí na aku pro starter neovlivňuje napětí pro ECU!

Jo ještě mě pán z kymco směroval k tomu, že problém snad jednou vyřešili tím, že vyměnili hřídel s redukčním převodem od starteru na volnoběžku na statoru altiku, pro sichr jsem tam kouknul taky, žádné vůle jsem nešel, volnoběžka volnoběžkuje.

Tak jesti někdo víte jak funguje tento konkrétní dekompresor byl bych rád za osvětu... Manuální dekompresory znám, odstředivý taky, ale smysl dekompresoru na volnoběžce nějak nechápu....

ECU komunikuje s diagnostikou naprosto korektně, zarazilo mě tedy, če kymco nepočítá s teplotou nasávaného vzduchu ale budiž je to skůtr a né závodní moto.

Děkuji všem co dočetli až sem a ještě víc tomu kdo bude vědět :-)

A ještě EDIT: co jsem hledal manuály na kymco tak jsou zde:
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Uživatelský avatar
motorr66
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 5381
Registrován: ned 30 kvě 2010, 20:47
Bydliště: Starojická Lhota
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od motorr66 » stř 11 říj 2023, 21:46

Ahoj Fugo,dočetl jsem až do konce a musím uznat, že se vyznáš. Tak daleko jsem s motorem zdaleka nebyl, měl jsem ještě karbec. Myslím, že ani kluci tady neporadí konkrétně,držím palce,a hodně štěstí. :mir:
Pomalu, ale jistě ...

Honda Africa Twin 1000 CRF DCT
Tatran 125 S, PAv 40, baťůžek Janka,
Babetta 210
+420606952091 Laďa - a taky slyším na: Ladinek ...

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » čtv 12 říj 2023, 08:15

Ahoj, no vyznám, ale málo:-). Jednobuchy šli tak nějak mimo mě a tím pádem i systémy dekomprese. Pochopil bych odstředivou dekompresi ale tohle s volnoběžkou nějak nechápu a tak rozhazují sítě a sbírám info. Večer jsem ještě oslovil kolegy co dělají moto a zatím nikdo netuší, ale aspoň se zeptají dál....
Tohle bude totiž ten problém těch 500 a né slabý aku (za předpokladu, že fakt není mrtvá) a ruku v ruce s tím ne moc silným kabelem ukostření motoru.

Já ten motor zase nahoře otevřu, vypustim olej ať to tam nedojí a natocim nějaký video kdy to jde a kdy né, jak lze hýbat s dekompresorem a uvidíme třeba to ještě nějakou 500 zachrání před smrtí:-)
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Uživatelský avatar
manet125
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 9387
Registrován: ned 19 zář 2010, 20:07
Bydliště: Blansko

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od manet125 » čtv 12 říj 2023, 16:19

Skvělá práce, krásný popis 👍
Myslím že nejdál v servisu se dostal Vašek, ale to byla rozborka starého na díly 🤔
Rád se nechám poučit 🙂
Bylo: Stadion, Kejvačka 250, KTM 50RSW, Manet S125 Modrej, Kymco People S200, Kymco Xciting 500 Ri
Je: Manet S125 Zelenej, Kawasaki KL650 Tengai, Brumla B210

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » čtv 12 říj 2023, 16:52

Tak stroj běží...

Tak "dekompresor" (záměrně v uvozovkách protože to není dekompresor tak jak je běžné) funguje pouze když motorem točí starter. Ve zkratce, všichni znáte klepnutí volnoběžky při chcípnutí motoru, tak to samé se využívá u tohodle systému, při tom chcípnutí pokud je výfuková vačka správně natočena tak se ten dekompresor tím momentem přesune a přitlačí vahadlo a jak se to dlehčí výfukovou vačkou tak se zase přesune k pinu.... Není prostě schopen držet to vahadlo než se nastartuje, kolega našel princip toho systému někde v cizině a poslal mě to.

Proto mě tedy při točení starterem pomalu padali otáčky protože další otáčka už byla do komprese...

Takže takhle to funguje...

Proč to ale nenastartovalo, protože to prostě mělo jen jeden pokus a i ten byl poměrně pomalej - ty jeho otáčky.

Probírám se tedy servisním manuálem abych ještě proměřil starter a hle kymco tohle neřeší, u japonců jsou data vinutí v servisním manuálu.

Takže nenaměřím nic respektive naměřím ale nemám s čím porovnat.

Tak jsem tedy trošku starteru pomohl, víc jsem už mu ublížit nemohl.... Elektronika stroje napájena stále z jedné aku 12V, starteru jsem dal 24V...

Pink. na první otočení to chytlo a jede to....

Při následném měření zjištěno přebíjení (klasická Kymco závada, ty jejich regulátory nevydrží, dávám místo nich VAPE) ca 16V, to odrovnalo původní aku.

Takže objednán nový starter a uvidíme zda to bude OK.
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Uživatelský avatar
jouza74
Superkecal
Příspěvky: 3020
Registrován: úte 20 pro 2011, 08:22
Bydliště: České Budějovice

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od jouza74 » pon 16 říj 2023, 17:36

V motorech se vrtám rád, ale tohle KYMCO jsem nikdy rozebrané neviděl, tak jsem raději mlčel.
V každém případě si zasloužíš uznání za trpělivost a přemýšlení. To se dnes moc nenosí... Takže klobouk dolů.
Kymco Vitality 2T r.v. 2007 už nemám, nahradila ho "Karkulka" Honda SH 125i r.v. 2013
na delší štreky Moto Guzzi Breva 750 r.v. 2004
a na ty nejdelší Triumph Trophy 1200 SE r.v. 2013

Uživatelský avatar
motorr66
Spisovatel příspěvkový
Příspěvky: 5381
Registrován: ned 30 kvě 2010, 20:47
Bydliště: Starojická Lhota
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od motorr66 » stř 18 říj 2023, 21:44

Jj, má pravdu Jouzík a rádi Tě někdy uvidíme a pokecáme. Snad příští rok bude na setkání příznivější než letos. Třeba setkání na půl cesty, ale to je jiné téma ... :mir:
Pomalu, ale jistě ...

Honda Africa Twin 1000 CRF DCT
Tatran 125 S, PAv 40, baťůžek Janka,
Babetta 210
+420606952091 Laďa - a taky slyším na: Ladinek ...

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » čtv 19 říj 2023, 17:02

Tak jsem na to nepřišel, no co každý den není posvícení....

Nový origo starter přišel, je tam ale stejně to prostě nedá jak je to studený, za tepla a stačí ca 5minut chodu motoru už startuje na brnknutí...

Kde je chyba netuším, jediný co jsem nevymněnil je ten redukční převod na kterém jsem stejně chybu neobjevil a nějak se mě už nechce... (je to dílenský stroj a né zakázka).

Takže ve zkratce, stroj stál 7t, na nákupy se s tím normálně jezdit dá a dokud se to nerozpadne úplně tak bude sloužit ale holt studený start bude na 24V.
Bude to prostě nákladní skůtr dvoubateriový :-).

Přitom by stačilo aby ten dekompresor fungoval tak jako u jiných strojů a né jen na první otočení, nebo kdyby starter dával větší otáčky.
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » pát 20 říj 2023, 16:53

A je to, zítra doplním druhou aku...

Startování zachováno původním tlačítkem, tzn přijdu, zapnu klíček a pokud nemám bočák tak možná (za studena) nastartuju :-), pokud ne tak jen stisknu světelnou houkačku která už nehouká a stisknu start tlačítko = do starteru jde 24V a odjíždím...
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Uživatelský avatar
mulah
Superkecal
Příspěvky: 3374
Registrován: ned 13 kvě 2012, 13:27
Bydliště: CHodov u KV

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od mulah » ned 22 říj 2023, 11:45

Pěkně si s tím hraješ. Já to vyřešil tak že jsem v červnu v teple prodal. Však mi taky nový majitel v říjnu při první studený noci volal, že nestartuje, jestli nevím co s tím. Jak jsem měl v garáži 10 stupňů, tak jeden pokus o start, to bylo 50:50 a když nechytl, tak připravený startovací kabely a autobaterka. A pod 5 stupňů, to jsem nikam nejel. Někde jsem četl, že tam je někde vzadu baterky nějakej snímač teploty, kterej když je pod 15 stupňů dává pokyn pro obohacení směsi (u vstřiku). Ale ke zkusmý výměně už jsem se nedostal. A jen pro informaci.....Xcitinga jsem koupil když měl najeto 15000 a ty problémy už byli, takže myslím, že to je výrobní problém, nikoliv problém nastalý opotřebením něčeho
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » ned 22 říj 2023, 12:22

Tak není to japonec, s tím se to kupovalo, za ty peníze by Burgman nebyl, nebo byl ale v dost bídným stavu :-).
Když jsem viděl tu vačku tak jsem fakt předpokládal, že závada bude tam...
Co se týče obohacení směsi tak tím to stopro není a ani se nic kromě čidla teploty vody v motoru v diagnostice nehlásí, jak jsem psal tento systém vstřikování nějak nepočítá s teplotou vzduchu, repektive diagnostika jej nezobrazuje, ale pokud si směs obohatím manuálně tak to stejně nechytne.

Jak to nechytne při prvním otočení tak už je dekompresor přetočen a starter tlačí do komprese, trochu klesnou jeho otáčky a i když čidlo otáček stále hlásí hlásí ECU, že se motor točí tak to pravděpodobně ECU vyhodnotí jako moc malé otáčky pro start a přestane dávat impulzy zapalovací cívce a není čím zapálit...

Takhle s tou druhou aku to chodí na brnknutí a to doslova, ale nechci starter trápit stále na 24V tak je to jen ranní nouzovka (včera to jezdilo "celý" den, ráno start na 24V a potom už kdykoliv na 12V a to byla obědová přestávka ca 2hodiny).

Origo aku je tam kde má být, druhá je před ní v tom výklenku mezi zámkama, krycí plast v rámci možností rozříznut a dotvarován tak, že jednak kryje kontakty druhé aku (je zvolena váškově nižší aby nepřečnívala přes zámky) a zaroveň ji drží na místě, trošku prostoru to ubralo ale to nevadí.

Když se jó budu někdy na dílně nudit tak ještě doplním zapojení o dobíjení druhé aku z altiku skůtru.
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » pon 23 říj 2023, 10:53

Pro zajímavost jsem si na FB pročetl na kymco clubu cz co tam je napsáno o tý pětistovce a opravdu mě z toho pomalu začíná vycházet, že se jedná o konstrukční vadu stroje...

Jak jsem psal, v podstatě jedinou věc kterou jsem nevyměnil je ta redukční hřídel mezi starterem a volnoběžkou altiku, kde jsem ale nenašel poškození.
Spíš bych věřil, že se poškodí uložení té hřídele v karteru a deklu altiku protože je přímo v "hliníku" bez ložisek, což je ale normální pro tuhle hřídel i u jiných strojů, je použita jen pro start a víc se netočí.

Takže je docela možné (spekuluji), že to prostě konstruktér naprd spočítal a je to startem tak namáhané, že se uložení krapet vytlačí (to jsem opravdu kalibrem neměřil) potom se to za studena vzpříčí a starter to nedá a ten dekompresní systém tomu nepřidá. Budu věřit, že to uložení dokáží obrobit v ose a že dekl altiku je dobře skolíkovaný proti karteru.

A ještě tu máme proti Burgmanu 400 jeden rozdíl a to uložení konce rotoru alternátoru v deklu alternátoru v ložisku, pročpak asi? Že by to eliminovalo právě tu startovací sílu???? U XCitinga je ložisko jen v karteru na klice, takže tohle je možná další věc která ke startu za studena nepomůže.

Uvidíme co to udělá časem, vsadil bych se, že buď časem odejde šála na klice nebo to uložení redukční hřídele.

Každopádně kdo máte tento problém a je trošku kutil, nevadí mu bastlit a chce s tím jezdit tak tady má návod jak to zprovoznit.
Cenově to vyjde dle toho z čeho použije díly, orientačně startovací relé ca 200Kč, přepínací relé ca 120Kč, konektory a kabely, akumulátor ca 900Kč a plno času.
Pokud chci lepší verzi včetně nabíjení přídavné aku tak je třeba ještě jedno startovací relé, další 2 přepínací relé, 2 pojistková pouzdra a zase konektory a kabeláž.

Pokud to uděláte jako já, tak přijdete o světelnou houkačku, kterou použijete na aktivaci startu na 24V, nebo si dáte někam jinam tlačítko...

Samozřejmě drsňáci to mohou udělat ještě levněji a jednoduššeji :-), natáhnou jen paralelní kabel od starteru pod sedačku kam hodí třeba starou aku z auta, jedním startovacím kabelem si ji připojí tak aby byla do serie s puvodním aku a pro start na 24V jen zapnou klíček a přiloží kabel od starteru na + přídavné aku kdy za blesku jak z foťáku stroj naskočí.

Vše na vlatní nebezpečí.
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Uživatelský avatar
mulah
Superkecal
Příspěvky: 3374
Registrován: ned 13 kvě 2012, 13:27
Bydliště: CHodov u KV

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od mulah » pon 23 říj 2023, 16:51

Ještě jsem si vzpomenul na jednu drobnost. Páč mě rozstrelily na kruhovým objezdu tak jsem jako zdroj dílů koupil Xcitinga se kaput motorem za pár korun. Motor jsem dostal jako puzzle v krabici. Důvod rozebrání nevim, jestli žral olej, zadřenej nebo nestartoval, to nevím. Ale uložení vaček v karterech bylo vydřený tak o milimetr.
Agility 50 4T, Xciting 500 AFI , K-xct 125i, VARAN, Džamila CB500

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » pon 23 říj 2023, 17:14

To asi jelo nahoře bez oleje, uložení vaček takhle v hlavě je běžné (někde jsem tu četl, že jsi se divil, že to je bez šál), jak u moto tak u aut. Je otázkou jak ke konstrukci a výrobě na tajvanu přistupují... a jaký zvolí materiál.
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Fugo
Začátečník
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 05 říj 2023, 09:25
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:

Re: Xciting 500AFI starty, dekompresor

Příspěvek od Fugo » ned 29 říj 2023, 20:09

Jen pro zajímavost... Objednal jsem lehčí válečky variátoru aby rozjezd nebyl tak "vlažný", 30g je dobrá volba s tím jsem spokojen. Když jsem je měnil tak koukám, že mě proti manuálu chybí ve variátoru podložka mezi talíři variátoru, někdo ji prostezpri předchozí výměně válečků už nedal zpět... Na druhou stranu musím říct, že se tam běžné podložka nedává, ale jestli tady používají nějaké kratší pouzdro a potom to dohání podložkou.... Manuál na to u 500 (je stejný pro 250,300 a 500) upozorňuje...

Doplnění: Tak dobíjení druhé aku doděláno, jak jsem psal je k tomu třeba jedno startovací relé ke spojení obou aku do serie a potom 2ks relé které zajišťují spojení akumulátorů paralelně a 1ks relé které slouží k tomu aby při startu byly ty 2 předchozí relé deaktivovaný... plno drátů ale vše se v pohodě vejde pod pravý podsedlák.

Na dílně teplota ca 18°C a stroj startuje na 12V, sice je to takový škytnutí a pak to chytne, na 24V je to na jistotu.

A co se týče té chybějící podložky ve variátoru, na spodní části karteru se řemen bez dotýkál a leštil šachtu šroubu, po doplnění podložky už tam nedosáhne.

Hlavní stojan, zkontrolujte si doraz, jak se utrhne tak stojan dosedne až na dekl alternátoru a začas do něj vytluče žlábek, přeci jen je to hliník a jednou se dostane skrz... a olej na zadním kole nebude to správný.
ZX10R, Xciting 500AFI 24V

Odpovědět